Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

Δήμος Ιωαννιτών: Εφ’ όλης της ύλης συζήτηση εκτός ημερήσιας διάταξης & απάντηση αντιδημάρχου Γ. Αρλέτου για τα έργα

Φωτογραφία αρχείου

Σύνεση και ήρεμο πολιτικό λόγο καθ’ οδόν προς τις εκλογές ζήτησε ο Δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ στον απόηχο του θορύβου που προκλήθηκε από αναρτήσεις του πρώην δημάρχου και επικεφαλής της «Ενότητας Πολιτών».

Ο Δήμαρχος καυτηρίασε τις αναρτήσεις του κ. Μπέγκα ζητώντας και από όλες τις παρατάξεις να τις καταδικάσουν. «Θα ήθελα να ζητήσω από όλους την αποφυγή ενεργειών που πολώνουν το κλίμα και δυναμιτίζουν την ομαλή λειτουργία των θεσμών και του σώματος. Οφείλουμε όλοι να προσπαθήσουμε ώστε να διατηρηθεί ήρεμο κλίμα… Θέλω να καυτηριάσω τις αναρτήσεις του κ. Μπέγκα που υποδηλώνουν απώλεια ελέγχου» ανέφερε ο κ. Ελισάφ. Καυτηρίασε ακόμη τις αποχωρήσεις και τις απουσίες της Ενότητας Πολιτών από προηγούμενες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής τονίζοντας ότι «η δημοκρατία δεν είναι ανά περίπτωση».

Ο Δήμαρχος αναφέρθηκε και στο Πνευματικό Κέντρο με αφορμή θέματα που αναδείχθηκαν το προηγούμενο διάστημα. «Η Διοίκηση του Πνευματικού Κέντρου απάντησε σημείο προς σημείο όλες τις κατηγορίες που διατυπώθηκαν. Είναι γεγονός ότι η πανδημία είχε καταστροφικές οικονομικές επιπτώσεις στη λειτουργία του Πνευματικού καθώς τα έσοδα από τα δίδακτρα για δύο περίπου χρόνια είχαν εκμηδενιστεί με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο οικονομικό άνοιγμα» σημείωσε ο Δήμαρχος και συμπλήρωσε ότι οι προσλήψεις προσωπικού γίνονται σύμφωνα με τις ανάγκες που υπάρχουν στις δομές.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία» Νίκος Γκόντας ζήτησε να γίνει μία τιμητική εκδήλωση για τους εκλιπόντες δημοτικούς συμβούλους προκειμένου να τιμηθεί η μνήμη τους. Πρότεινε ακόμη να δημιουργηθεί ένα πάρκο ελεύθερων αλόγων το οποίο θα είναι επισκέψιμο κι αυτό με αφορμή τον σημαντικό αριθμό ζώων που υπάρχουν και στα όρια του Δήμου Ιωαννιτών.

Από τους επικεφαλής και δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης τέθηκε πλήθος θεμάτων τόσο με τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη όσο και για άλλα ζητήματα του Δήμου και της ΔΕΥΑΙ. Σε μία σειρά ζητημάτων για τα έργα που εξελίσσονται απάντησε ο αντιδήμαρχος Γιώργος Αρλέτος.

Αρχής γενομένης από τον μεγάλο δακτύλιο ο αντιδήμαρχος σημείωσε με νόημα πως «δεν διεκδικούμε την πατρότητα ή την μητρότητα του έργου αλλά έχουμε την ευθύνη της υλοποίησής του» και παρέθεσε αναλυτικά τις ημερομηνίες από την στιγμή ένταξης του έργου

–Σεπτέμβριο του 2019- μέχρι και την δημοπράτησή του –Μάιο του 2021- συμπληρώνοντας ότι «δικαιούμαστε όλοι να χαιρόμαστε για ένα μεγάλο έργο που υλοποιείται».

Σχετικά με τα έργα στο κέντρο της πόλης τόνισε ότι προβλέπονται στο ΣΒΑΚ, γίνονται με εγκεκριμένες μελέτες και με γνώμονα την αντιμετώπιση προβλημάτων, την διασφάλιση της ασφαλούς και απρόσκοπτης κίνησης και την διεξαγωγή της εμπορικής δραστηριότητας.

Ο αντιδήμαρχος Βαγγέλης Πήχας απαντώντας σε ερώτημα που είχε τεθεί για την πράξη εφαρμογής στα Ζευγάρια και τη Δροσιά έκανε γνωστό ότι ο μελετητής έχει ζητήσει παράταση ως το τέλος Οκτωβρίου. Αμέσως μετά θα γίνει η ανάρτηση ώστε να ακολουθήσουν ώστε να γίνουν ενστάσεις.

Η αντιδήμαρχος και Πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Ελένη Ακονίδου απάντησε για μία ακόμη φορά εκτενώς για όλα τα ζητήματα που έχουν ανακύψει το τελευταίο διάστημα. Επανέλαβε ότι το καλλιτεχνικό προσωπικό εξαιρείται από τις διατάξεις του εκπαιδευτικού προσωπικού. Οι Δήμοι έχουν την δυνατότητα να θέτουν στις προσλήψεις και κοινωνικά κριτήρια κάτι που συμβαίνει και στο Πνευματικό Κέντρο. «Ο αριθμός του καλλιτεχνικού προσωπικού που προσλαμβάνεται είναι ανάλογος των πραγματικών αναγκών των δομών μας. Καθορίζεται με βάση τις εγγραφές του προηγούμενου έτους στις διάφορες δομές. Αν υπάρξει μεγαλύτερη ανάγκη τότε έχουμε την δυνατότητα πρόσθετης προκήρυξης», υπογράμμισε η κ. Ακονίδου.

Ο αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑΙ Στέφανος Μάντζιος απαντώντας σε θέματα που τέθηκαν για την επιχείρηση, σημείωσε ότι θα εξεταστεί η κατάσταση περιμετρικά των πηγών και θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα. Αναλύσεις στο νερό γίνονται από το Εργαστήριο της ΔΕΥΑΙ και τα αποτελέσματα αναρτώνται. Σε ότι αφορά την καταμέτρηση γίνεται με την συνεργασία ιδιωτών που χρησιμοποιεί η επιχείρηση λόγω έλλειψης προσωπικού.

Ο αντιδήμαρχος καθαριότητας Αριστείδης Παππάς απαντώντας για τα ογκώδη τόνισε ότι στην πόλη έχουν δημιουργηθεί διάσπαρτες χωματερές παρά το γεγονός ότι καθημερινά γίνεται αποκομιδή σε ογκώδη. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι μέσα σε δύο ημέρες απομακρύνθηκαν 100 τόνοι ογκωδών στην περιοχή του Σταυρακίου. Σε ότι αφορά την καθαριότητα τόνισε ότι οι Δημοτικές Ενότητες που καλύπτονται από ιδιώτη είναι απολύτως ικανοποιημένες ενώ το επίπεδο στην πόλη είναι ικανοποιητικό. Στο κέντρο της πόλης γίνεται αποκομιδή δύο φορές το 24ωρο ενώ θα προστεθεί και ένα τρίτο δρομολόγιο. «Θέλουμε τη στήριξη των πολιτών, είναι απαραίτητη η βοήθεια από τους πολίτες» τόνισε με έμφαση ο κ. Παππάς.

Ο Πρόεδρος του ΟΚΠΑΠΑ Δημήτρης Πάνου ανέφερε ότι οι εγγραφές στους παιδικούς σταθμούς έγινε ομαλά και χωρίς προβλήματα. Έκανε γνωστό ότι από την επόμενη χρονιά θα επιχειρηθεί να γίνουν ηλεκτρονικά.

Ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Φώτης Βάββας αναφέρθηκε ότι ο Δήμος στηρίζει σταθερά τα νομικά πρόσωπα, όπως τον ΟΚΠΑΠΑ και το Πνευματικό Κέντρο. Είναι επιλογή της Δημοτικής Αρχής να στηρίξει τις κοινωνικές υπηρεσίες και τον πολιτισμό, σημείωσε. Σε ότι αφορά το έργο των LED επανέλαβε ότι δημοπρατήθηκε ως Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης με βάση όλα τα στοιχεία του οδοφωτισμού και την μεθοδολογία που έχει ακολουθεί και σε ανάλογους διαγωνισμούς στη χώρα.

Κλείνοντας την εκτός ημερήσιας διάταξης συζήτηση ο Δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ επανήλθε στο θέμα των αναρτήσεων σημειώνοντας ότι μεταξύ του λάθους και της υπερβολής και της ύβρεως υπάρχει μεγάλη διαφορά.

Αναφέρθηκε επίσης στο θέμα της καθαριότητας τονίζοντας ότι οι εργαζόμενοι στην υπηρεσία δεν επαρκούν ούτε για τις μισές ανάγκες της πόλης. «Δεν ωραιοποιούμε καμία κατάσταση. Από το διάστημα της πανδημίας και μετά υπάρχει εκρηκτικό πρόβλημα με τα ογκώδη» σημείωσε ο δήμαρχος και συμπλήρωσε ότι χρειάζεται η συνεργασία με τους πολίτες για να λυθεί το πρόβλημα.

Σχετικά με τα έργα ο Δήμαρχος ανέφερε ότι κανένας δεν διεκδικεί την πατρότητά τους. «Από το να αποθεώνουμε μακέτες μέχρι την στιγμή της υλοποίησης υπάρχει μεγάλη διαφορά» τόνισε στην τοποθέτησή του. «Η πόλη είναι εργοτάξιο και αλλάζει» σημείωσε και συμπλήρωσε ότι οι πολίτες με την ολοκλήρωσή τους θα εκτιμήσουν την αξία τους. Για την τουριστική προβολή ο Δήμαρχος τόνισε ότι γίνεται προγραμματισμένα και με το μικρότερο δυνατό κόστος για τον Δήμο.

Σε ότι αφορά τις αεροπορικές πτήσεις ο Δήμαρχος τόνισε ότι έχουν γίνει συζητήσεις με πολλές από αυτές. Συμπλήρωσε ότι το Υπουργείο Τουρισμού δεν μπορεί να δώσει ανταποδοτικά οφέλη σε μία αεροπορική εταιρεία, κάτι που μπορεί να εξεταστεί από όλους τους τοπικούς φορείς στο πλαίσιο μιας μεγάλης συνεργασίας.

-Επισυνάπτεται ολόκληρη η απάντηση του αντιδημάρχου Γ. Αρλέτου για τα έργα

Σχετικά με έργα:

ΕΡΓΑ

Είναι λοιπόν προφανές ότι τα τεχνικά έργα που εκτελούνται στο κέντρο της πόλης αποτελούν μέρος του πλέγματος δράσεων – που προβλέπονται στο ΣΒΑΚ - με σκοπό την βελτίωση της κινητικότητας και της ποιότητας ζωής των δημοτών.

Οι τεχνικές μελέτες, για την εφαρμογή του ανωτέρω στρατηγικού σχεδιασμού, εκπονηθήκαν από την Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου σε συνεργασία με εξειδικευμένους - σε κυκλοφοριακά ζητήματα - επιστημονικούς συνεργάτες και δεν αποτελούν έργο «ενός» επιβλέποντα ή συμβούλου. Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται αποσκοπούν στην απαλοιφή παθολογιών στους οδικούς άξονες Πυρσινέλλα – Πλατεία Πάργης – Χαρ. Τρικούπη και Σμύρνης – Ακαδημίας, που σχετίζονται με επικίνδυνα κατασκευαστικά στοιχεία της οδού (όπως κράσπεδα, πλακοστρώσεις, ασφαλτικό οδόστρωμα κλπ), μικρού πλάτους πεζοδρόμια, έλλειψη όδευσης τυφλών, ανομοιομορφία των υλικών επίστρωσης. Το σύνολο των παρεμβάσεων έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, τις ισχύουσες Προδιαγραφές (ΟΜΟΕ) και οδηγούς («Οδηγός Ανασχεδιασμού Αστικών οδών Αρμοδιότητας Δήμων 2019», «Σχεδιάζοντας για όλους», «Τεχνικές Οδηγίες κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον για την εφαρμογή τους σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας», κλπ). Ειδικότερα σχετικά με τις διατυπωμένες «ελλείψεις» επί του σχεδιασμού αξίζει να σημειωθεί:

- Επί της οδού Πυρσινέλλα και Πλατεία Πάργης, προβλέπονται θέσεις ΑΜΕΑ και θέσεις Φορτοεκφόρτωσης.

- Επί της οδού Πυρσινέλλα, Πλατεία Πάργης και ευρύτερης περιοχής, εκτός των τριών βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων προβλέπονται θέσεις κάδων.

- Αναφορικά με την έλλειψη πρασίνου επί των νεών πεζοδρομίων, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις εν λόγω θέσεις αναφερόμαστε σε θέσεις πεζοδρομίων όπου έχουν κατασκευαστεί σημεία συμπίεσης για την εξυπηρέτηση κυκλοφοριακών ζητημάτων, όπως διαβάσεις πεζών, διασταυρώσεις ιδιωτικών/δημόσιων δρόμων και έξοδοι-είσοδοι χώρων στάθμευσης. Καθίσταται αυτονόητο ότι προέχει η ασφάλεια στην χρήση της οδού - που εξασφαλίζεται από την ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών, την διασφάλιση των απαραίτητων ορατοτήτων κλπ. Τέλος η πρόβλεψη χώρων πρασίνου και φύτευσης δέντρων, έγινε σε συνεργασία με την αρμόδια δ/νση του δήμου, η οποία λαμβάνοντας της επιτόπου συνθήκες αλλά και τα δεδομένα που διαθέτει για την συντήρηση του εν λόγω χώρων πρότεινε συγκεκριμένες παρεμβάσεις για την φύτευση, οι οποίες αποτυπώθηκαν στην τεχνική μελέτη. Εξάλλου σαν Δήμος, έχουμε αναλάβει επανειλημμένα πρωτοβουλίες για την ανάδειξη χώρων πρασίνου (πάρκα, κόμβοι, νησίδες).

Η διαμόρφωση των πεζοδρομίων στην Πλατεία Πάργης προβλέπει παρεμβάσεις για την διόρθωση της όποια εμπλοκής και σύγχυσης των χρηστών του οδικού δικτύου της περιοχής. Με την ολοκλήρωση της παρέμβασης δίνεται η δυνατότητα όχι μόνο στους πεζούς αλλά και σε μια πολύ μεγάλη κατηγορία ατόμων να κινηθούν αυτόνομα στο δομημένο περιβάλλον, με όλες τις ευεργετικές επιπτώσεις που θα προκύψουν από αυτό, αλλά και σε όλους τους πολίτες να κινηθούν με μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση σε αυτό, καθώς τακτοποιούνται οι κυκλοφοριακές ροές. Ειδικότερα επί των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της παρέμβασης διασφαλίστηκε λωρίδα κυκλοφορίας σταθερού επαρκούς πλάτους, 3,25μ ανά κατεύθυνση και ο υπόλοιπος δημόσιος χώρος αποδόθηκε στην πεζή μετακίνηση στην αναψυχή και στην διαμόρφωση μικρών χώρων πρασίνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για τις ανωτέρω τεχνικές μελέτες εκδόθηκαν όλες οι σχετικές γνωμοδοτήσεις και εγκρίσεις, όπως Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις, και έχουν εγκριθεί από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ιωαννιτών.

Τέλος στο σημείο αυτό αξίζει αναφερθεί ότι ο σχεδιασμός για την διάταξη του δημόσιου χώρου διέπεται, όπως προαναφέρθηκε, από κανόνες και προδιαγραφές, ειδικότερα στην περίπτωση των ανωτέρω οδών στην παρ. 1.3 Κεφάλαιο 2 των οδηγιών «Σχεδιάζοντας για όλους» οι ελάχιστες επιθυμητές διαστάσεις των πεζοδρομίων - στην περίπτωση όμως υφιστάμενων ρυμοτομικών – είναι:

- Για δρόμους πλάτους άνω των 12.00μ, ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου 2.05μ.

- Για δρόμους πλάτους από 9.00 -12.00μ, υποχρεωτικό πλάτος πεζοδρομίου 2.05μ.

Με βάση τα παραπάνω, για παράδειγμα στην οδό Ακαδημίας, μέσου πλάτους 9 μέτρων δεν υπήρχε η δυνατότητα για την ανάπτυξη διατομής που να περιλαμβάνει: εκατέρωθεν πεζοδρόμιο, λωρίδα κυκλοφορίας και παρόδια στάθμευση, καθώς δεν υπήρχε ο διαθέσιμος χώρος (ελάχιστη απαίτηση αναπτύγματος διατομής 9,50μ).

ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ

Ενώ όσον αφορά το ζήτημα της ελεγχόμενης στάθμευσης, ο σχεδιασμός προέκυψε με την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στον Δήμο και στο παραδοτέο της Υπηρεσίας έγινε διαβούλευση. Τα αποτελέσματα της διαδικασίας διαβούλευσης θα αξιολογηθούν, και θα προκύψει η τελική εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο.

ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Τέλος, αναφορικά με την δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων, θα πρέπει να γίνει γνωστό σε όλους ότι η πρόβλεψη ποδηλατόδρομου σε υφιστάμενο αστικό περιβάλλον αποτελεί την πλέον απαιτητική επιστημονική εργασία για τους εξειδικευμένους επιστήμονες, άλλωστε αυτό προκύπτει και από την περιγραφική – και μόνο αναφορά – που υπάρχει στο εγκεκριμένο ΣΒΑΚ Δήμου Ιωαννιτών. Η ένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινότητα της ζωής της πόλης είναι ένα ζήτημα που προϋποθέτει ολοκληρωμένο σχεδιασμό της κυκλοφοριακής και πολεοδομικής οργάνωσης. Περιλαμβάνει το αυτοκίνητο, τη δημόσια συγκοινωνία και το περπάτημα. Προβλέπει επίσης μειώσεις στα όρια ταχύτητας των οχημάτων. Ενώ έμφαση δίνεται στα ευάλωτα άτομα, δηλαδή στους αναπήρους, τους ηλικιωμένους και τα παιδιά. Για το λόγο αυτό ο Δήμος Ιωαννιτών έχει αναθέσει στην πλέον καταρτισμένη επιστημονική ομάδα του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου την επιστημονική υπηρεσία με τίτλο: «Μελέτη Ευαισθητοποίησης και συμμετοχής των πολιτών στον σχεδιασμό ενσωμάτωσης του ποδηλάτου στην καθημερινή ζωή της πόλης». Στο φυσικό αντικείμενο της εν λόγω υπηρεσίας περιλαμβάνεται ο σχεδιασμός ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αναπλάσεις δρόμων κ.ά.. Ενδεικτικά περιλαμβάνεται:

- Οι λύσεις που θα δοθούν για το ποδήλατο θα έχουν εμμέσως ως επί μέρους στόχους την αναβάθμιση του αστικού ιστού

- την αναβάθμιση του κυκλοφοριακού δικτύου της πόλης, που θα συμβάλλει θετικά στην ασφάλεια των πολιτών

- τη βιώσιμη επίλυση της αστικής κυκλοφορίας,

- την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών

- την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής στις περιοχές κατοικίας της πόλης και στο κέντρο

- τη βελτίωση της προσπελασιμότητας του Πανεπιστημίου

Η συμμετοχή των πολιτών στα διάφορα στάδια της μελέτης αποτελεί κορμό του όλου σχεδιασμού.

Αυτό είναι δέσμευση της Δημοτικής Αρχής και της μελετητικής ομάδας. Για αυτόν τον σκοπό περιλαμβάνει τη διοργάνωση συμμετοχικών εργαστηρίων με ελεύθερη συμμετοχή. Τα δύο έχουν ήδη υλοποιηθεί με σημαντική συμμετοχή του κοινού.

- 4 Ιουλίου 2022, 1o εργαστήριο: Αρχές σχεδιασμού έργων και πολιτικών για το ποδήλατο - Εισαγωγική συζήτηση για τα Γιάννενα

- 19 Σεπτεμβρίου 2022 2o εργαστήριο: Ποια είναι τα προβλήματα για να κάνεις ποδήλατο στα Ιωάννινα; Συζήτηση για το τι θα μπορούσε να γίνει.

Στα οποία υπήρξε επαυξημένη συμμετοχή και διατυπώθηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις από τους εμπλεκόμενους φορείς και ομάδες ενεργών πολιτών για την ποδήλατη μετακίνηση στην πόλη. Από τα συμπεράσματα των εργαστηρίων και τα λοιπά παραδοτέα της υπηρεσίας αναμένεται να σχεδιαστεί – σε επίπεδο εφαρμογής – ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων για την ικανοποίηση της συνεχόμενης αυξανόμενης απαίτησης για εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, όπως η ποδηλάτη.

Η πόλη αλλάζει! Αποτελούμε πια μέρος της Ευρωπαϊκής Αποστολής «100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις από τους πολίτες και προς τους πολίτες». Το στοίχημα για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας είναι μεγάλο και κερδίσαμε την ένταξή μας στην Αποστολή, μέσα από τον σχεδιασμό που υλοποιήσαμε σε όλα τα επίπεδα, με επίπονη προσπάθεια και συστηματική δουλειά των υπηρεσιών του Δήμου μας.

Η ορθότητα των μελετών εξασφαλίζεται τόσο από την αξιοπιστία που έχει κερδίσει η Τεχνική μας Υπηρεσία, όσο και από το γεγονός ότι τα περισσότερα έργα είναι ενταγμένα σε χρηματοδοτικά προγράμματα, και επομένως έχουν περάσει από πολλούς και επίπονους ελέγχους.

Ο εκσυγχρονισμός και η ανανέωση της πόλης μας σύμφωνα με τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα, ώστε τα Γιάννενα να καταστούν μέχρι το 2030 μία κλιματικά ουδέτερη πόλη δεν θα πρέπει να ενοχλεί, αλλά θα πρέπει να αναδειχθεί και να προβληθεί ώστε να αποτελέσει το παράδειγμα για τις υπόλοιπες πόλεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου